A hazai szabályozás 2016 januárjában lépett érvénybe, és minden olyan gépjárműnek biztosította a zöld rendszám használatot, amely a gyári adatok alapján képes volt önerőből legalább 25 kilométer megtételére tisztán elektromos üzemmódban. Viszont ahogy minden más a mai világban, rohamtempóban fejlődik az e-mobilitás is.

Zöld rendszám szigorítás 2021

A fentiek miatt 2021. augusztus 11-től a tisztán elektromos meghajtással rendelkező gépjárművek viselhetnek zöld rendszámot. Miért volt szükség erre a szigorításra? A tisztán elektromos meghajtással közlekedő járművek képesek a közvetlen környezetükben jelentősen hozzájárulni a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez.

Amennyiben ezek a gépkocsik minél nagyobb mértékben megújuló energiaforrásokból fedezik az általuk felhasznált energiát, akkor jelentős százalékban is érzékelhető lesz a hatásuk, ami jó irányba tereli a hazai elektromos autózást.

Zöld rendszám előnyei

Készítettünk egy kisebb közvélemény kutatást azzal kapcsolatban, hogy mit gondolnak az autósok milyen előnyökkel jár a zöld rendszám. Sajnos, azt kellett tapasztalnunk, hogy sok esetben hiányos, vagy téves információkat mondanak a közlekedők arról, hogy milyen előnyökkel is jár valójában a zöld rendszámmal való közlekedés. Sokan mondták helyesen az ingyenes parkolást, többen említették helytelenül a buszsáv használatát, amely nem tartozik az előnyök közé, mert annak használatára nem jogosít fel a zöld rendszám. Ez egy régóta terjedő tévhit a zöld rendszámmal kapcsolatban.

A zöld rendszám legnagyobb előnye nem az ingyenes parkolásban keresendő, hanem a járulékos költségekben rejlik, jelenleg többféle adó is megspórolható vele. A zöld rendszámos gépjárművek után jelenleg 0 forint a gépjárműadó, amivel jelentős megtakarítás érhető el. A hagyományos Otto motorral szerelt járművek esetén az autók életkorától függően évente 140-345 forintot kell kilowattonként megfizetni a gépjármű üzembentartójának. A vételárnál is spórol már az, aki zöld rendszámos autó tulajdonos lesz, hiszen ezekre a járművekre a regisztrációs adó mértéke 0 forint, miközben a hagyományos belső égésű motorú autóknál a környezetvédelmi besorolása, hengerűrtartalma alapján több százezer forintos összeget kell fizetni.

A vonatkozó jogszabály alapján a gépjárműadóról szóló törvény szerint a zöld rendszámmal rendelkező gépkocsi tulajdonjogának, valamint ilyen gépjárműre vonatkozó vagyoni értékű jognak a megszerzése mentes a visszterhes vagyonátruházási illeték megfizetése alól, röviden nincs átírási illeték sem. A cégautó adó terhével sem kell számolnia annak, aki zöld rendszámos járművet üzemeltet. A törvényalkotó szándéka, hogy hazánkban is hamarosan az elektromos autók vegyék át a főszerepet a magánjellegű közlekedésben. Norvégiában már ebben az évben az újonnan forgalomba helyezett gépkocsik 75%-a elektromos meghajtással rendelkezik.

Zöld rendszám parkolás előnyök

Valóban ez egy komoly kényelmi előny, hogy a zöld rendszámmal rendelkező gépjárműveknek nem kell parkolási díjat fizetni. Viszont a köztudatban elterjedt ingyenes parkolás témaköre is némi finomítást igényel. Ingyen csak ott lehet parkolni zöld rendszámú gépjárművel, ahol azt engedélyezik. Ez jellemzően önkormányzati tulajdonban lévő parkolókra vonatkozik, amelyet több vidéki nagyváros önkormányzata és Budapest közgyűlése önkormányzati rendeletbe foglalt.

Az ingyenes parkolás nem vonatkozik például a magánparkolókra, vagy lakóközösségek által fenntartott parkolókra. Fontos tudni, hogy a zöld rendszám olyan különösen védett övezetekbe is ingyenes behajtást biztosít, mint például a Budai vár. Őszintén, aki elektromos meghajtású autót használ, az tiszteli a természetet, szeret sétálni, kirándulni, ezért nem valószínű, hogy tömegével hajtanak majd fel a Budai várba e-autóval. A törvény nem jogosítja fel zöld rendszámot a várakozási és megállási tilalommal jelölt helyeken való parkolásra, valamint a megfelelő további jogosultság nélkül a zöld rendszámmal a mozgáskorlátozottaknak fenntartott parkolót sem szabad elfoglalni.

A nyilvános elektromos autó töltő használata esetén a parkolás ingyenes, de csak a töltés idejére engedélyezett. Ha az e-autó feltöltődött, akkor el kell onnan állni.

Hazánkban még nem alkalmazták az önkormányzatok a dugódíjat, vagy nem zártak le lakóövezeteket a gépjárművek elől. Erre várhatóan az elkövetkező években sor fog kerülni. Erre például Barcelonában volt egy pilóta projekt. Ott az adott körzetben csak az ott lakók és az elektromos meghajtású gépkocsik hajthattak be, csökkentve ezáltal a légszennyezést és a zajterhelést.

Zöld rendszámmal az autópályán

A zöld rendszámmal rendelkező gépkocsikra nem vonatkozik az autópálya matrica kedvezmény, a fizetős utak használata ugyanannyiba kerül nekik is, mint a hagyományos Otto motorral szerelt gépkocsi tulajdonosoknak

Végezetül, ne feledd, az elektromos autó tulajdonosoknak előbb-utóbb szüksége lesz egy jó otthoni töltőre, vagy wallbox-ra. Érdemes körülnézni a wallbox.hu kínálatában.