A kutyák bevonásával történő kutatások már több alkalommal érdekességekre mutattak rá. Az ELTE etológusai egy újabb kutatásban megállapították, hogy négylábú barátaink segítségével többet is megtudhatunk az emberi elmeműködésről, illetve az öregedésről.
A Kutyabarát Magazin hasznos tanácsai és érdekes hírei nemcsak azok számára lehetnek hasznosak, akik állattartók, hanem azoknak is jól jönnek, akik egész egyszerűen csak érdeklődnek a téma iránt. Négylábú barátaink nap mint nap hozzáadnak az életünkhöz. Ezek nem csupán üres szavak, hanem a tudomány által bizonyított tények.
Az a bizonyos g-faktor
A g-faktor az intelligencia egyik fő alkotóeleme, mely nem csupán az emberek, hanem a kutyák esetében is jelen van. Ezenkívül több ponton is hasonlóságot mutat az emberi g-faktorral, például az öregedés tekintetében is. A kutyák g-faktorának tanulmányozása többféleképp segíthet, hogy alaposabban megértsük az emberek öregedésével együttjáró kognitív hanyatlás folyamatának alaposabb értelmezését. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Etológiai Tanszék szakértői a GeroScience című folyóiratban publikálták legfrissebb tanulmányukat.
Az ebek g-faktora
Az emberek esetében már megfigyelték, hogy azok, akik egy adott képességet mérő teszten jól teljesítenek, általában más területen is tehetségesek. A kognitív tesztek teljesítményében tehát összefüggés érhető utol. Az emberi kognitív képességeket hierarchikus struktúrában kell elképzelnünk. Ennek tetején a már említett g-faktor áll, vagyis az általános kognitív faktor. Ez az egyik fő pillére az intelligenciának, mely az összes többi alá tartozó kognitív készséget is magába foglalja.
Az ELTE kutatói a kutyák esetében egy ehhez hasonló kognitív faktort vizsgáltak. Azért döntöttek így, mert bár eddig is széles körű kutatások voltak a témában, azonban arról nem volt információ, hogy milyen struktúrába szerveződnek az ebek kognitív képességei.
A kutatás részletei
A két és fél éven át tartó kutatás során a szakértők összesen 129, három és tizenöt év közötti kutya kognitív képességeit mérték fel és kísérték figyelemmel. Ennek eredményeként két átfogó kognitív készséget sikerült azonosítani, melyek a tanulási képesség és a problémamegoldás. Egyértelmű, hogy ez a két készség szorosan összefügg egymással, amit az is bizonyít, hogy a jó problémamegoldó képességgel rendelkező ebek az új feladatokat is könnyebben sajátítják el.
Ez igazolja, hogy létezik egy olyan magasabb rendű, általános kognitív faktor, mely összeköti a kettőt. Az emberi szakirodalmat alapul véve a szakértők g-faktornak nevezték. A kutatók annak jártak utána, hogy ez milyen mértékben felel meg a g-faktornak. Az eredmények alapján arra a következtetésre jutottak, hogy nagymértékben.