Ma a teát a lehető legegyszerűbben élvezzük. Egy halom szárított levelet forró vízbe dobunk, amely lefőzéskor tiszta és aromás italt eredményez. A helyzet azonban nem mindig volt ugyanaz, hiszen a tea útja a fűszerezett levestől a párolt laza levelekig több száz évig tartott.

Az őskortól a Tang-dinasztiáig (618-907)

Lehetetlen megmondani, hogyan használták először a teát Kínában. A módszer visszanyúlhat az őstörténethez, mivel Kínában, a többi korai civilizációhoz hasonlóan, a gyógynövény -gyógyászatot is gyakorolták. Előbb vagy utóbb a kínai sámánok biztosan észrevették a tea egészségre gyakorolt ​​hatását, és elkezdték használni a betegségek kezelésére.

Amikor Lu Yu megírta első teljes művét a teáról a világon a Tang -dinasztia idején, pontosabban a 7. században, a teát már széles körben használták a kínai társadalomban. Lu Yu munkájában látható, hogy a teát már nem elsősorban gyógyszernek, hanem mindenekelőtt stimulánsnak tekintették.

A Tang -dinasztia idején a teát sűrű süteményekké préselték. Ebből a süteményből a teaivó kis darabot hasított, óvatosan megpörkölt, a leveleket finom porrá őrölte, végül ezt a port egy serpenyőben megfelelő ideig főzte. Lu Yun idejében szokás volt hagymát és más zöldségeket hozzáadni például egy ilyen „tealeveshez”. Lu Yu maga is megvetette ezt a gyakorlatot, és csak a só hozzáadását részesítette előnyben, mivel a többi összetevő tönkretette a tea valódi ízét.

Song-dinasztia (960-1279) és én teszem az aranykort

A Tang -dinasztia megkezdte a tea folyamatát, ami a tea elterjedéséhez vezetett az egész nemzet között. Azonban csak a Song-dinasztia esetében beszélhetünk valódi és nagyszabású teakultúra kialakulásáról.

Elkészítését tekintve a Song tea nem sokban különbözött a Tang -dinasztia teájától. A teás süteményekből kis mennyiségű finom port őröltek, amelyet ezután a teás tálhoz adtak, és kis mennyiségű vízzel összeverték. Ez tehát egy matcha-szerű ital, amely egyértelműen különbözik a Tang-dinasztia teájától.

A Song -dinasztia idején a tea- és teaversenyek népszerűsége is nőtt. A teázók kötetlen gyülekezési helyek, hasonlóak a nyugati kultúra kávézóihoz és bárjaihoz. A teaházi intézmény körül egy teljesen külön kultúra alakult ki, amely még mindig erősen jelen van Kínában.

A teaversenyek olyan eseményeket jelentettek, amelyeken a résztvevők versenyeztek a tökéletes tea készítéséért, és minden tőlük telhetőt megpróbáltak azonosítani az egyes teák eredetét. A teaversenyek népszerűek voltak mind a nemesek, mind a köznép körében. A versenyzők többek között kiszámolták a megkóstolható teák eredetét, de azt is, hogy ki tudja a legszebb mintát létrehozni a felvert tea felületén képződő habon.

A Ming -dinasztiától napjainkig

Köszönetet kell mondanunk Hongwu Ming -dinasztia császárnak a mai világban uralkodó tea -kultúráért.

Hongwu (1328-1398) egy szegény vidéki családból származott, és több évig koldusként kóborolt ​​Kínában, mielőtt sikerült hatalomra jutnia. E nehézségek miatt a császár közelről látta az egyszerű polgárok problémáit.

A császár hatalomra kerülése után nem felejtette el korábbi tapasztalatait, hanem gyakran törekedett népe életének javítására a változások révén. Az egyik ilyen döntés az volt, hogy az unalmas süteményteáról a laza teára váltottak. Ezzel párhuzamosan fejlesztették a teagyártási technikákat, beleértve a pörkölés és a termesztés technikáit.

A laza levelű tea is létezett a Ming -dinasztia kezdete előtt, de csak Hongwu döntése után vált igazán népszerűvé a laza levelű tea. Ezzel párhuzamosan új teásedényeket is kifejlesztettek, köztük egy teáskannát és egy gaiwát, mindkettő laza tea főzésére.

Ugyanez a tendencia folytatódik ma is. A világon elfogyasztott tea nagy része laza levelű tea. A mai találmányok közé tartozik a jeges tea, valamint a zacskós tea (amely inkább zacskós teapor, mint a laza levél tea). A puerh tea sütemények fogyasztása is egyre gyakoribb. Ennek ellenére nem várható, hogy a laza levélkötés korszaka még sokáig véget ér.